Forumhuset

Forumhuset i ny skepnad. Sedan 2002. irc: #mrgreen på dalnet

[Yuppienalle] Nokia N900

Diskussioner kring datorer, datorspel, konsolspel, rollspel, brädspel med mera.

[Yuppienalle] Nokia N900

Postby thompa on Wed Feb 17, 2010 2:01:09

Lonne kan få sin tråd här så kan vi surra om skiten.

lonne wrote:Ubuntu är ju helt och hållet baserat på Debian, och både använder .deb-format för nya paket, så det bör vara 100% kompatibelt.
Är det en N900 du har thompa? Har kollat mycket på den på sistone och den verkar helt suverän. Är du nöjd med din?

Jepp, är en sån. Kan rekommendera den stenhårt. Toknöjd.
Något speciellt du vill veta?

Apropå Debian så kollade jag upp det där Easy Debian chroot.

Den drar ner och installerar själv Debian på mobilen och man kan köra de flesta lite mindre krävande program utan värre problem än att de kanske inte anpassats för upplösningen 800x480.

Och jag har aldrig varit inne i terminalen och skrivit kommandon och skit, så som ShinBet verkade oroa sig för att man behövde göra.

Det bästa är ändå att den har TV-ut och man inte behöver konvertera filmer, så jag brukar ha med den som mediespelare när man har betalt för att göra annat.

Klart du ska ha en N900.
Image
Image
helloo sexy gril. you msn??
thompa
Har kopplingar till al-Qaida

Re: [Yuppienalle] Nokia N900

Postby lonne on Wed Feb 17, 2010 18:09:46

Haha, sinnessjukt med GIMP i luren. Ja, den där blir det ju lätt. Får vänta till April till jag får förlänga mitt abonnemang bara, annars gissar jag att den kostar en förmögenhet separat.
Eftersom den kör linux så kommer jag låta den montera min NAS där hemma över SSHFS och har på det viset alltid 2 TB media tillgängligt i nallen. Fett. 8)
Som att jag skulle se två män med sitt barn och tänka ”nej nu lämnar jag frugan och hittar en man istället”
lonne
anemisk, deprimerad, psyksjuk alkoholist med eventuell könsklåda

Postby thompa on Wed Feb 17, 2010 19:01:44

Jo den har ju SSH-klienter och server att ladda ner direkt.
http://www.nokian900applications.com/op ... okia-n900/
http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/openssh/

Och så kan du använda dina PS3-kontroller för att styra spel och emulatorer.

Grafiken är det inte heller något fel på

lonne wrote:Får vänta till April till jag får förlänga mitt abonnemang bara, annars gissar jag att den kostar en förmögenhet separat.

5.500-6.000kr ungefär. Såg att Media Markt här uppe tog 6.500, så värt att kolla runt.
Även om du köper den med abonnemang så är den aldrig operatörslåst. Kan ju vara praktiskt om man åker utomlands och föredrar att köpa ett utländskt kontantkort istället för att få en lagomt rolig räkning när man kommer hem.
Image
Image
thompa

Postby thompa on Mon Feb 22, 2010 0:39:25

Testade Easy Debian och det flöt förbannat bra. Men det blev lite plottrigt att köra webbläsaren i det.

Image

Så här ser det ut när man kör som vanligt i Maemo, utan att ha zoomat ut.
Image

Och att köra Debian och Maemo sida vid sida.
Image
Image
Image
thompa

Postby ShinBet on Mon Feb 22, 2010 0:41:14

Hur är batteritiden, nu när du kört den ett tag?
Image
ShinBet
The Deicider

Postby thompa on Mon Feb 22, 2010 0:54:29

Helt okej med tanke på hur mycket skit som är igång.
Men man får väl räkna med att ladda den minst en gång per dygn i alla fall.

Det finns ett företag som ska släppa ett kraftigare batteri i dagarna, men då blir den också tjockare (man får med ett nytt bakstycke).
Men batteritiden duger åt mig. Men för säkerhets skull så har jag en sån här också
http://www.kjell.com/?item=91715&path=9 ... ,156000000
Image
Vårt kraftigaste powerpack på hela 4800 mAh. Ladda och driv alla USB-anslutna produkter, MP3-spelare, GPS:er, digitalkameror m.m. Adaptrar för laddning av de vanligaste mobiltelefonerna medföljer.

Räcker för runt 4 fulla laddningar.

Hur länge batteriet räcker om man inte använder mobilen har jag ingen aning om. Är och pillar på den en hel del varje dag.
Image
Image
thompa

Postby ShinBet on Mon Feb 22, 2010 2:00:56

thompa wrote: Är och pillar på den en hel del varje dag.

Låter som...

..ah ja, schysst. Den verkar rätt schysst och jag rekommenderade den som alternativ till en polare som frågade om iFånen häromdagen.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby thompa on Mon Feb 22, 2010 3:47:56

Jag är ändå besviken på dig.
Jag drömde ju våta drömmar om att vi skulle sitta och nörda tillsammans med de här. Och Lonne skulle ju vänta tills senare i vår.

Nä, nu åter till hockeyn. Tur man är ledig imorgon.
Image
Image
thompa

Postby ShinBet on Mon Feb 22, 2010 9:11:21

thompa wrote:Jag är ändå besviken på dig.
Jag drömde ju våta drömmar om att vi skulle sitta och nörda tillsammans med de här.

F'låt. Jag förstår nu hur djupt jag sårat dig. Judas hade det lätt, hans svek var rätt litet i jämförelse.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby lonne on Mon Feb 22, 2010 14:00:26

Vad har du för lur shinbet?
Så länge det räcker att ladda mobilen under natten tycker jag inte batteritid är någon issue.
Som att jag skulle se två män med sitt barn och tänka ”nej nu lämnar jag frugan och hittar en man istället”
lonne

Postby ShinBet on Mon Feb 22, 2010 20:30:41

lonne wrote:Vad har du för lur shinbet?

En iFåne.

Den är bra, men visst skulle det vara roligt att ha en telefon man kan jönsa runt med precis hur som helst, som med Nokian.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby lonne on Tue Feb 23, 2010 1:12:28

Har du jailbreakat din? Då kan man ju göra en hel del. Men jag känner inte för att skaffa en telefon som man måste bryta upp för att kunna använda som man vill.
lonne

Postby thompa on Tue Feb 23, 2010 2:17:20

Man kan väl ändå inte lägga in annat än det som Apple släpper igenom?

Läste att de hade rensat bort tusentals med program nu i dagarna, eftersom de inte följer Apples moraliska riktlinjer, eller något sånt skit.
Alla program som innehåller något som helst med bland annat sex rensas bort.

Sedan kostar de flesta programmen väl pengar att ladda ner, eller har jag missförstått det och det bara är ett fåtal kommersiella program och en stor del gratis användarutvecklade program?
Image
Image
thompa

Postby lonne on Tue Feb 23, 2010 15:19:25

De flesta program är gratis eller kostar typ 6-7 spänn, men precis som du säger förbehåller sig Apple rätten att bestämma hur du ska använda din telefon, vilket för mig är helt uteslutet.
lonne

Postby ShinBet on Tue Feb 23, 2010 22:10:53

lonne wrote:Har du jailbreakat din? Då kan man ju göra en hel del. Men jag känner inte för att skaffa en telefon som man måste bryta upp för att kunna använda som man vill.

Inte jag heller. Jag har inte orkat jailbreak min, mest för att jag vet att med min normala tur så kommer allt rasa ihop, och telefonjäveln blir oanvändbar.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby lonne on Wed Feb 24, 2010 1:48:36

det känns tryggt att du programmerar flash-spel och inte ekg-apparater, shinbet
lonne

Postby ShinBet on Wed Feb 24, 2010 7:59:09

lonne wrote:det känns tryggt att du programmerar flash-spel och inte ekg-apparater, shinbet

Absolut. Det är en av mina regler för en arbetsplats: Jag vägrar arbeta på ett ställe där ett misstag ifrån min sida kan orsaka dödsfall. På mitt förra jobb kom jag otrevligt nära den gränsen (inte att nån råkade illa ut, men att koden skulle användas för att skydda människoliv) så jag fick givetvis byta jobb illa kvick.

(Sedan gör jag inte flash-spel. Jag får sätta ner foten där. Flash har vi apor som utvecklar)
Image
ShinBet
The Deicider

Postby lonne on Wed Feb 24, 2010 15:11:38

Jobbar du med ett riktigt spel för PC/konsol eller är det för webben?
lonne

Postby Carlitoh on Wed Feb 24, 2010 18:16:55

ShinBet wrote:Absolut. Det är en av mina regler för en arbetsplats: Jag vägrar arbeta på ett ställe där ett misstag ifrån min sida kan orsaka dödsfall. På mitt förra jobb kom jag otrevligt nära den gränsen (inte att nån råkade illa ut, men att koden skulle användas för att skydda människoliv) så jag fick givetvis byta jobb illa kvick.

idag meddelade jag okg att dom fortfarande ligger långt från torrkokning om dom går upp i full effekt för jag ville iväg tidigt från jobbet och åka skidor. inputen jag använde i körningen var väl på rätt lösa grunder men det är säkert nån jävel på driften som dubbelkollar allt ändå. chefer har höga löner av en anledning liksom.
Carlitoh
the lil motherfucker with the big dick swingin"

Postby ShinBet on Thu Feb 25, 2010 9:02:38

lonne wrote:Jobbar du med ett riktigt spel för PC/konsol eller är det för webben?

Ingetdera, egentligen. Det är mer en spelplattform än ett specifikt spel, men det är för PC och inte för webben.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby ShinBet on Thu Feb 25, 2010 9:04:08

Carlitoh wrote:idag meddelade jag okg att dom fortfarande ligger långt från torrkokning om dom går upp i full effekt för jag ville iväg tidigt från jobbet och åka skidor. inputen jag använde i körningen var väl på rätt lösa grunder men det är säkert nån jävel på driften som dubbelkollar allt ändå. chefer har höga löner av en anledning liksom.

Du ser. Eftersom jag inte är psykopat så vill jag inte ta den typen av beslut. :mrgreen:
Image
ShinBet
The Deicider

Postby Rövsmör on Thu Feb 25, 2010 11:59:53

Carlitoh wrote:idag meddelade jag okg att dom fortfarande ligger långt från torrkokning om dom går upp i full effekt för jag ville iväg tidigt från jobbet och åka skidor.
Nånå, vilken reaktor snackar vi?
Cut word lines, cut music lines, smash the control images, smash the control machine.
Rövsmör
Body by Auschwitz

Postby Carlitoh on Thu Feb 25, 2010 22:48:38

3an.

fast ni behöver inte vara oroliga. det jag får göra än så länge är idiotsäkert. som programmerare har man väl ofta större ansvar kan jag tänka mig. finns många fel där som är hopplösa att upptäcka förrän det är för sent.
Carlitoh

Postby thompa on Fri Feb 26, 2010 0:39:26

Men klarar iPhone av Flash? Eller är det Android som inte klarar av det helt?
Läste något om att man skulle behöva speciella program för Jewtube och SVT Play och sånt?

Och apropå Android så har jag förstått att olika telefoner släpps med helt olika versioner av Android, och det är inte alls säkert att de ens går att uppdatera till en och samma senaste version. Stämmer det så är det ju en ganska kass miss.
Image
Image
thompa

Postby lonne on Fri Feb 26, 2010 12:30:35

android (linux) har flash. iphone har det inte. men youtube funkar ändå via nåt annat codec (precis som på ps3:an)
när det gäller uppgradering av androiderna så vet jag inte hur det är i sverige, men i usa är det teleleverantörerna som inte skickar ut uppdateringarna och har alltså inte med telefonerna i sig att göra
lonne

Postby ShinBet on Fri Feb 26, 2010 22:43:40

thompa wrote:Men klarar iPhone av Flash?

Nej. Inte ens den nya bauta-iPhonen, iPad, tar Flash. Apple hatar tydligen Flash.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby Carlitoh on Sun Feb 28, 2010 14:42:43

jag har inte riktigt fattat vitsen med en flashig mobil, typ iphone. hur dom än gör klår de inte en dator. det enda jag kan tänka mig är väl om man behöver åka mycket kommunalt så kan det vara ett lite halvkul tidsfördriv att slösurfa.
Carlitoh

Postby ShinBet on Sun Feb 28, 2010 20:14:01

Carlitoh wrote:jag har inte riktigt fattat vitsen med en flashig mobil, typ iphone. hur dom än gör klår de inte en dator. det enda jag kan tänka mig är väl om man behöver åka mycket kommunalt så kan det vara ett lite halvkul tidsfördriv att slösurfa.

Att ha med sig en laptop i innerfickan kan ibland bli lite segt. Dessutom ser man knepig ut om man håller en laptop vid örat för att prata med en polare.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby thompa on Sun Feb 28, 2010 20:24:29

Jag kan köra bland annat Windows95 i min, så gränsen för vad som är dator och inte känns diffus.
Image
Image
thompa

Postby Carlitoh on Sun Feb 28, 2010 20:45:05

men shinbet, du fattar väl vad jag menar. om jag vill surfa gör jag ju det mycket smidigare på en dator. och så mycket är man ju inte ute och reser att man inte har tillgång till dator tillräcklgt ofta. fast iofs, spotify på mobilen är riktigt bra.

men en grej saknar jag verkligen på min telefon (ericsson k530i). det är att kunna skicka typ chatt-sms, alltså att jag skickar till flera personer och så syns det och de kan svara till alla jag har skickat till. det är jävligt praktiskt om man vill gå ut med några stycken som man inte känner så pass bra att man brukar höra av sig till dem, typ ursprungligen polares polare. typ att jag skriver:
vilka är på till orvars ikväll?
så svarar man till samtliga inom den gruppen. för ibland kan det ju vara så att det blir lite stelt om man är ute ensam med nån man egentligen inte känner så värst bra.
Carlitoh

Postby lonne on Mon Mar 01, 2010 3:11:55

vilka är på till orvars ikväll?
lonne

Postby Carlitoh on Mon Mar 01, 2010 21:38:51

ja? det är alltså en pub som heter så
Carlitoh

Postby Rövsmör on Tue Mar 02, 2010 15:12:43

Jag tror ni skulle hem till Orvar Säfström och snaska kotte, jag.
Cut word lines, cut music lines, smash the control images, smash the control machine.
Rövsmör
Body by Auschwitz

Postby ShinBet on Wed Mar 03, 2010 7:53:47

Carlitoh wrote:men shinbet, du fattar väl vad jag menar. om jag vill surfa gör jag ju det mycket smidigare på en dator. och så mycket är man ju inte ute och reser att man inte har tillgång till dator tillräcklgt ofta. fast iofs, spotify på mobilen är riktigt bra..

Ja, spotify på mobilen är bra, ett knippe spel man snabbt kan spela medans man sitter och skiter på jobbet är bra, gps med kartfunktioner är bra (fast inte nödvändigtvis när man skiter, iofs), osv.

Självklart går det snabbare att webba runt på en laptop, men man har inte alltid en laptop med sig. iPhonen (eller N900an) är ett rejält schysst komplement, men den ersätter ju inte en laptop i alla situationer.
Image
ShinBet
The Deicider

Postby lonne on Tue Mar 09, 2010 18:10:45

thompa, det står "mms = nej" i specarna på tre.se
det kan väl inte stämma?
lonne

Postby thompa on Tue Mar 09, 2010 21:25:10

Skrev det i en annan tråd också, det stämmer tyvärr.
Men det finns ett användarutvecklat program att dra ner som fixar MMS.
Men det är riktigt genompissigt uselt att det inte finns med som standard.

Det och batteriet och det ganska fattiga gps-programmet är väl de saker som tynger den.

Men apropå öppet OS så ska Nokia i samarbete med Intel släppa ett nytt OS framöver till nya maskiner som de ska satsa på riktigt, istället för Maemo. Meego heter det.
Nu i dagarna så släppte de tack och lov infon att Meego kommer att släppas även till N900. Så maskinen är framtidssäkrad på så sätt, även när Maemo börjar dö av.
Och Meego ska vara än mer öppet, och ska släppas till annat än bara telefoner.
http://www.meegosweden.com/alla-bloggar/maemobloggen
http://meego.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/MeeGo
Första tidiga testversionen av Meego ska tydligen släppas till N900 kanske redan i slutet av den här månaden.
Image
Image
thompa

Postby lonne on Tue Mar 09, 2010 22:18:25

ja, har läst lite om meego tidigare också. verkar helt klart lovande
det blir lätt en sån där nalle nu om några veckor
lonne

Postby lonne on Tue Mar 09, 2010 23:06:03

appropå gps-programmet, kan man inte köra typ google maps eller nåt liknande istället?
lonne

Postby lonne on Wed Mar 17, 2010 21:02:55

gah, just när det börjar bli dags så kommer den här:
http://www.htc.com/www/product/desire/overview.html

plus att sony ericsson äntligen verkar leverera och nya x10 (också den med android) kommer v. 14
så nu blev det jävligt svårt
lonne

Postby thompa on Sun Mar 21, 2010 21:11:23

Klart du ska ha en N900.
Även om jag ska erkänna att Maemo 5 känns lite döfött på så sätt att det här ju är den enda produkten som finns och som kommer att släppas med operativsystemet. Men Meego känns intressant för framtiden.

Nu finns det förresten ett helt okej GPS-program till telefonen. Tankade hem en mindre laglig version igår och testade lite idag. Fungerar som en smäck, även om man bör ha en hållare i bilen för telefonen.

Fungerar även att köra i stående läge.

Sedan laddade jag ner detaljerade stadskartor för de flesta länderna i världen för Nokias egna Ovi Maps. Finns detaljerade stadskartor för Egypten, Libanon, Iran, Jordanien osv. Men inte för Israel. Pilutta dem.

Men det jag gillar mest med telefonen är helt klart att kunna surfa obehindrat med den. Jag funderade länge på att köpa en enklare bärbar dator just för sånt, men med den här så försvann det behovet.

Sedan så är det klart att batteritiden suger trots allt om man inte alltid har med sig en laddare eller den där saken jag köpte. Och att saknaden av MMS utan tredjepartsprogram suger ännu mer.
Och att den faktiskt kan slöa ner sig ibland och bli jävligt seg och irriterande av och till. Men det kanske beror på något skit jag lagt in som körs i bakgrunden.
Image
Image
thompa

Next

Return to Datorer, Spel & Konsoler